Project beyond limits

Zuid Afrika'23

Ons geduld is lang op de proef gesteld…

Na 4 jaar trappelen van ongeduld, mochten we op zondag 23 april eindelijk opnieuw op het vliegtuig stappen naar Johannesburg.

Na een rechtstreekse vlucht van 12uur werden we onmiddellijk ondergedompeld in de Zuid-Afrikaanse cultuur. We hebben een dierenpark bezocht waarbij niet de dieren maar wel de mensen in een kooi opgesloten zitten. Voor sommigen misschien een toeristische attractie maar wel een educatieve ervaring. Onder leiding van een gepassioneerde gids zagen verschillende leeuwen, hyena’s, wilde honden, luipaarden én jachtluipaarden. We werden overladen met informatie die ons later deze tocht nog goed van pas zou komen. Na een dagje dieren kijken, konden we ons kamp opbouwen en even uitrusten op een prachtig stukje domein van een gastvrije Nederlander.

De volgende dag zetten we onze reis verder en rijden we met onze eigen lijnbus richting Graskop. Beetje keuvelen, indommelen, pauze nemen, iets eten,… De dag ging veel sneller voorbij dan voorzien.

Een uitzonderlijk mooie camping met een fenomenaal zwembad was ons onderkomen voor de twee volgende dagen. Tijd om de benen te strekken. Er stond een eerste en direct stevige wandeling op het programma. De regen en mist in de regio Graskop hebben onze oorspronkelijke plannen gedwarsboomd, maar dat hebben wij niet aan ons hart laten komen.

Van Graskop bracht onze buschauffeur ons richting Acornhoek, een grote zwarte gemeenschap. Hier werd al snel duidelijk; Zuid-Afrika is het land van contrasten. Veel tijd om ons druk te maken over deze tegenstellingen hadden we niet, want na de busrit begon voor ons het echte avontuur. Een wandeling naar de Blyde River Canyon. Een breed glooiend gravelpad met diepe geulen leidde ons naar de wilde natuur.

“De weg was weg”, werd ons gezegd. En gelijk hadden ze. De weg was echt weg! Er was geen doorkomen aan. Zelfs onze 4x4 bezemwagen moest na enkele dappere pogingen de handdoek in de ring gooien. Snel schakelen naar plan B dus. Geluk bij een ongeluk en toeval bestaat niet. Of zijn wij dan toch voor het geluk geboren? In plaats van diep in de canyon, konden we onze tenten opslaan op een indrukwekkend uitzichtpunt met zicht over de canyon. Moe maar voldaan kropen we na een heerlijke avondmaal in onze tentjes om ’s ochtends helemaal overweldigd te zijn van het adembenemend uitzicht.

We kunnen niet naar beneden, maar vanaf onze kampplaats konden we nog wel een stukje verder klimmen. We baanden ons een weg naar het hoogste uitzichtpunt over de Blyde River Canyon, Mariepskop. Indrukwekkend!

We wandelden de canyon weer uit, lunchten op een prachtig plekje bij de rivier en reden met onze bus naar een volgende stopplaats: Hazyview. Dit werd onze uitvalsbasis om het Kruger Park te ontdekken.

Vandaag bezoeken we Elephant Whispers, een olifanten-opvangcentrum. We krijgen allerlei facts & figures over de olifant. Na een interessante inleiding konden we de olifanten van dichterbij bekijken. En het werd helemaal te gek toen iedereen één voor één werd uitgenodigd om de olifant te eten te geven.

Vroeg uit de verder was voor onze safaridag een understatement. Om 03:45 werden we gewekt. Om 04:30 aten we met onze hoofdlampjes warme havermoutpap en om 05:15 werden we met 2 open safari jeeps opgehaald om wildlife te gaan spotten in Kruger. In Zuid-Afrika voel je aan alles dat onderaan de ladder staat. Het dierenrijk is koning. Op deze dag zagen we maar liefst 30 verschillende diersoorten, groot of klein, dik of dun, mooi of lelijk, maar allemaal even speciaal.

We vertrekken naar onze laatste stopplaats Mount Komati bij Pieter. Met onze eigen bus doen we eerst een tweede gamedrive door het Kruger Park. Over een busritje van 2 uur hebben wij snel bijna 5 uur gedaan, maar oh dat was het waard! Bij valavond komen we aan bij Mount Komati. Voor het laatste stukje weg laten we onze bus achter en stappen we over in pick-ups. De toegangsweg is onmogelijk berijdbaar door een 50-seater. We eten spaghetti onder een afdak bij de open haard.

’s Morgens realiseren we ons pas hoe mooi het hier is. We kunnen niet wachten om de omgeving te ontdekken. Met de pick-ups rijden we een stukje weg. Het laatste stukje doen we te voet tot, weeral, een prachtig uitzichtpunt.  We lunchen met zicht op de op één na grootste waterval in privé bezit in Zuid-Afrika. Voor het tweede deel van de wandeling stelt Pieter voor om ons te wagen aan “de-blote-voeten-ervaring”. En iedereen is enthousiast om dit uit te proberen.  In dit gebied is “The ghost and the darkness” opgenomen, met Michael Douglas. De ideale plek voor een waardige U/TURN groepsfoto.

En zo komt aan alle mooie liedjes een einde. Na een duik in het frisse zwembad, sluiten we een fantastische reis af met een overheerlijke Afrikaanse BRAAI.

Zuid Afrika'23

Datum

15.05.2023

Video's

Project beyond limits

Wil je op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes van PROJECT U/TURN schrijf je dan snel in